پمپ بشکه کش

پمپ بشکه کش چیست؟

پمپ بشکه کش یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژ است و طراحی کاملا پرکاربرد دارد. از انجایی که پمپ بشکه کش بسیار ساده و سبک تولید می شوند و قابل حمل می باشند. در این پمپ بشکه کش جهت شارژ از مخازن دوزینگ استفاده می کنند. کار اصلی پمپ بشکه کش انتقال مواد شیمیایی به مخازن تزریق می باشد و معمولا از پمپ های پرتابل و سبک استفاده می شود که برای همین کار و سازگار با مواد شیمیایی تولید شده است. یکی از بارزترین ویژگی این پمپ سازگاری مناسبی با ارگونومی بدن انسان دارد.

پمپ بشکه کش fluimac

انواع پمپ تخلیه بشکه fluimac

پمپ بشکه کش Jessberger

انواع پمپ تخلیه بشکه Jessberger

پمپ بشکه کش lutz

انواع پمپ تخلیه بشکه lutz

پمپ بشکه کش dino دینو

انواع پمپ تخلیه بشکه dino

پمپ بشکه کش Debem

انواع پمپ تخلیه بشکه Debem دبم

پمپ بشکه ای چگونه کار می کند؟

کارخانه های تولید و فرآوری از بشکه ها (معمولاً 100 یا 200 لیتر) برای ذخیره و انتقال مواد شیمیایی و معرف ها استفاده زیادی می کنند. اینها خیلی سنگین هستند که نمی‌توان آن‌ها را با خیال راحت تخلیه کرد. پمپ های بشکه ای امکان انتقال سیالات را از ظروف این چنینی به روشی ایمن و موثر فراهم می کنند.
پمپ های بشکه ای از یک بخش موتور، یک لوله غوطه وری و بخش پمپ تشکیل شده اند. موتور در بالای لوله غوطه وری در قسمت بیرونی ظرف قرار می گیرد. لوله غوطه وری – که تا زمانی که ظرف عمیق است طولانی است – از طریق دهانه ای در بالای ظرف می بندد و اغلب به آن بسته می شود. طول لوله های مختلف برای تامین عمق ظروف مختلف در دسترس است و ساختارهای مختلف مواد بسته به رسانه ای که قرار است پمپ شود ارائه می شود.
قسمت پمپ در انتهای پایین لوله غوطه وری قرار دارد. پمپ از بالای لوله غوطه وری با استفاده از یک شفت کشیده محافظت شده توسط یک ستون مهر و موم شده هدایت می شود. مایع پمپ شده بین آستین و لوله به درگاه تخلیه در انتهای موتور لوله غوطه وری جریان می یابد.

اجزای پمپ بشکه کش

  1. الکتروموتور
  2. لوله مکش و پره (از جنس ETFE)
  3. شیلنگ خروجی PVC
  4. شیر دستی اطمینان(نازل)
  5. سیم برق 1.5 متری
  6. کلید خاموش و روشن و تغییر دور

مزایای پمپ بشکه کش

  1. وزن سبک : برای اینکه بصورت پرتابل پمپ بشکه کش را استفاده کنیم معمولا قطعات آن از پلاستیک ساخته شده تا وزن آن کاهش یابد.
  2. ارگونومی : دستگیره مناسب نگهداری و حمل پمپ بشکه کش را با یک دست بسیار ساده میکند.
  3. سرعت بالا : با توجه به دبی بالای پمپ بشکه کش خیلی سریع تر از روش های دیگر می توان مخازن دوزینگ را شارژ کرد.
  4. ساختار ساده : اجزای کم و ساده باعث میشود بتوان قطعات مصرفی آن را از بازار داخل نیز تهیه کرد و یا تولید کرد.
  5. ایمنی : وقتی مواد شیمیایی خورنده را جابجا میکنیم هرگونه بی احتیاطی تلفات سنگینی خواهد داشت. پمپ بشکه کش با ساختار مناسبش از نشت مواد شیمیایی و پاشش به اطراف جلوگیری میکند.
  6. دور متغیر : معمولا پمپ بشکه کش قابلیت انتخاب بین دو سرعت مختلف را دارد که می توان هرکدام را انتخاب کرد.

انواع پمپ بشکه کش بر اساس نیروی محرکه

پمپ بشکه کش را می توان براساس نیروی محرکه و بر اساس نوع سیال به چند گروه تقسیم کرد که در ادامه توضیح داده ایم.

1- پمپ بشکه کش برقی

علاوه بر امکان تأمین نیروی محرک و راه‌انداز پمپ های تخلیه به صورت الکتریکی یعنی الکتروموتور تک‌فاز یا سه‌فاز صورت می گیرد به آن پمپ بشکه کش برقی گفته می‌شود.

2- پمپ بشکه کش پنوماتیک

از مزایای پمپ بشکه کش پنوماتیک ، ضد انفجار بودن و خرابی پایین آن می باشد. این بشکه کش پنوماتیک جهت استفاده سیال های قابل اشتعال می باشد. این پمپ ها نسبت به جثه ای کوچکی که دارند بسیار قوی می باشند.

انواع پمپ بشکه کش بر اساس نوع سیال

  1. اگر سیال قابل تخلیه رقیق باشد، از پمپ بشکه کش که به انتهای شافت آن پروانه متصل است استفاده می کنیم
  2. اگر سیال غلیظ و با ویسکوزیته بالا باشد به جای پروانه از یک استاتور مارپیچ در انتهای شافت استفاده می‌شود
  3. این نوع پمپ بشکه کش وزن بیش‌تری نسبت به مدل پروانه ای دارد، برای سیال غلیظ و حاوی ذرات جامد بکار میرود. اما نباید خشک کار کند

اهمیت پمپ بشکه کش

در کنار مخازن تزریق مواد شیمیایی و دوزینگ پمپ، این پمپ از اهمیت خاصی برخوردار هست.

جنس پمپ بشکه کش

  1. پلی پروپیلن (PP)
  2. کاینار(PVDF)
  3. استنلس استی SS
  4. پی وی سی PVC

کاربردهای پمپ بشکه کش

  • مواد خورنده
  • اسیدها
  • بازها
  • آب ژاول
  • پاک کننده ها و شستشو دهنده ها
  • انواع رنگ ها
  • مواد غذایی و دارویی
  • رزین های اپوکسی

شرکت های سازنده پمپ بشکه کش

  1. بشکه کش پرومیننت آلمان ProMinent
  2. بشکه کش ROTOMAC
  3. بشکه کش ARO
  4. کمپانی دبم ایتالیا DEBEM
  5. بشکه کش TOSAN (پمپ تخلیه بشکه توسن)
  6. بشکه کش گراکو Graco
  7. بشکه LUTZ (پمپ تخلیه بشکه لوتز)
  8. پمپ بشکه کش KOSHIN (پمپ تخلیه بشکه کوشین)
  9. کمپانی جسبرگر آلمان Jessberger

پمپ های بشکه ای برای سیالات با ویسکوزیته کم یا متوسط

​​معمولاً از پمپ های گریز از مرکز توسعه یافته با پروانه های تک، دو یا چند پروانه استفاده می کنند. چرخش پروانه، مایع را به سمت لوله و از یک پورت در بالای لوله غوطه وری خارج می کند. برای سیالات با ویسکوزیته متوسط ​​و ویسکوزیته، پمپ های جابجایی مثبت مناسب تر هستند. برای سیالات با ویسکوزیته متوسط ​​(تا 2000cP)، از کمپرسورهای بالابر پیچی PTFE اغلب استفاده می شود. کاربردهای معمولی شامل انتقال جوهر، رنگ، حلال و محصولات غذایی است. برای ویسکوزیته های بالاتر (تا 100000 cP)، طراحی حفره مترقی مناسب تر است.

کاربردهای معمولی شامل انتقال روغن ها، رزین ها، حلال ها، موم ها، چسب ها، روغن دنده، گلیسیرین، سیلیکون، لوسیون ها، پلیمرها، عسل، کنسانتره آبمیوه، ژل مو و حمام، شربت ذرت و غیره است. گزینه های مواد مطابق با FDA در دسترس هستند.

ویژگی های اصلی پمپ بشکه ای چیست؟

یک پمپ بشکه ای شامل اجزای متعددی است که علاوه بر مواد لوله بیرونی پمپ با سیال پمپ شده در تماس خواهند بود. مهم است که قطعات خیس شده در برابر خوردگی مقاوم باشند و اگر سیال قابل اشتعال یا احتراق است، استفاده در دمای عملیاتی ایمن باشد. لوله های پمپ و سایر قطعات به طور کلی در پلی پروپیلن، استیل یا همان فولاد ضد زنگ 316، PVDF، CPVC و پلی پروپیلن خالص موجود هستند.

انتخاب گسترده ای از مواد خیس شده، مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی را در اکثر محیط ها ارائه می دهد.

  • PP (پلی پروپیلن) اسیدها، قلیاها و مواد شوینده تا دمای 50 درجه سانتیگراد
  • PVDF (پلی وینیلیدین فلوراید) یا
  • CPVC (پلی وینیل کلرید کلردار) سفید کننده کلر، اسید کرومیک، اسید هیدروفلوئوریک، اسید نیتریک، اسید سولفوریک (تا 90 درجه سانتیگراد)
  • آلومینیوم فرآورده های نفتی مانند دیزل، روغن گرمایش، روغن های هیدرولیک، روغن دنده، روغن موتور، روغن معدنی و روغن موتور تا 1000 میلی پاسکال
  • فولاد ضد زنگ یا استیل گرید 316 مواد غذایی و مواد تهاجمی و قابل اشتعال
  • اکثر تولید کنندگان طیف وسیعی از موتورها و لوله های غوطه وری قابل تعویض را با طول های مختلف ارائه می دهند

بنابراین پمپ های بشکه ای را می توان برای ظروف مختلف و محیط های کاری سفارشی کرد. به طور کلی، یک موتور را می توان به سرعت و به راحتی جدا کرد و با یک لوله پمپ دیگر استفاده کرد. هنگامی که منبع برق در دسترس نیست، می توان به جای آن از موتورهای با هوا استفاده کرد. پمپ ها را می توان در زمین جدا کرد و قطعات به صورت جداگانه قابل تعویض هستند.

طول لوله با اندازه ظرف تعیین می شود. به عنوان مثال، یک بشکه استاندارد 200 لیتری/45 گالن به یک لوله 100 سانتی متری نیاز دارد. ظروف 15 و 30 گالن از طول کمتری استفاده می کنند. کاربردهای پمپ های بشکه ای معمولاً انتقال سیال ساده است، بنابراین سرعت جریان بالا و قابلیت فشار هد معمولاً مورد نیاز نیست. با این حال، مدل‌های پمپ در مواردی در دسترس هستند که به این ویژگی‌ها نیاز دارند، به عنوان مثال، برای تخلیه سریع مخازن بزرگ‌تر یا جاهایی که لازم است مایعات به موقعیت بالا منتقل شوند یا مایعات با ویسکوزیته بالاتر پمپاژ شوند.

مزایا و معایب پمپ بشکه ای چیست؟

مزیت اصلی پمپ بشکه ای این است که بسیاری از خطرات ناشی از جابجایی دستی ظروف را از بین می برد: صدمات، پاشیدن مواد شیمیایی و نشت، و بخارات سمی. پمپ های بشکه ای سبک و قابل حمل هستند و بنابراین به راحتی بین ظروف جابه جا می شوند.

یک طرح پمپ برای هر کاربرد وجود دارد: پمپ های گریز از مرکز با طرح های تک، دو یا چند پروانه برای سیالات با ویسکوزیته کم، جابجایی مثبت، پمپ های پیچی ایده آل برای مایعات با ویسکوزیته متوسط ​​و آنهایی که حاوی ذرات کوچک و طرح های حفره مترقی مناسب برای ویسکوزیته هستند. مایعات و قادر به دستیابی به جریان های ملایم و ضربان کم است.

موارد استفاده پمپ های بشکه ای

در جدول زیر برخی از کاربردهای رایج پمپ های بشکه ای ذکر شده است:

استفاده کنید نوع سیال
صنایع شیمیایی، آزمایشگاه های تحقیقاتی معرفها، اسیدها، بازها، مواد شوینده
صنعت نفت سوخت، روغن، گریس
تصفیه آب هیپوکلریت سدیم
منسوجات سفید کننده، نرم کننده
نیروگاه های تولید برق درمان های دیگ بخار
آبکاری فلز، تولید لوازم الکترونیکی محلول های آبکاری
تولید مواد غذایی، بیمارستان ها محلول های تمیز کننده
فلزکاری خنک کننده ها، محلول های پاک کننده
درمان استخر قلیایی، اسیدها