شرایط لوله کشی پمپهای سانتریفیوژ ابارا

شرایط لوله کشی پمپهای سانتریفیوژ ابارا چیست؟

در پمپ های سانتریفیوژ پمپ ابارا انرژی در اثر گریز از مرکز به سیال منتقل می شود. نحوه ی لوله کشی خطوط مکش و رانش از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روی کارکرد پمپ های سانتریفیوژ می باشد. در صورتی که نتوانید لوله کشی مناسب و با کیفیتی را فراهم آورید پمپ سانتیریفیوژ ضعیف عمل خواهد کرد و راندمان آن کاهش میابد. این نوع پمپ ها از لحاظ لوله کشی و قرارگیری در مدار به می توانیم به پمپ های خطی و پمپ های زمینی تقسیم کنیم.

پمپ های خطی به صورت مستقیم در مدار قرار می گیرند و نصب این پمپ های خطی آسان تر از می باشد و ابعاد کوچک تری نسبت به پمپ های زمینی دارند و به علت بزرگ تر بودن آنها روی زمین نصب می کنند و ورودی خروجی پمپ زمینی 90 درجه اختلاف زاویه دارند در حالی که پمپ های خطی 180 درجه اختلاف زاویه ای ورودی و خروجی دارند.

محل نصب پمپ سانتریفیوژ

محل نصب این پمپ ها باید به گونه ای باشد که تا حد امکان نزدیک منبع مایع نصب شود. همچنین سطحی که پمپ روی آن نصب می شود باید محکم و در برابر ریزش مایع مقاوم و ایمن باشد. فونداسیون پمپ می بایست از بتن باشد و پیچ ها پمپ داخل بتن مستقر شود.

تراز کردن پمپ

اکثر پمپ ها روی یک شاسی توسط کارخانه سازنده تراز می شوند. اما به دلیل حمل و نقل تراز پمپ ممکن است بهم بریزد در نتیجه لازم است پمپ هنگان نصب روی فونداسیون بار دیگر تراز شود.

لوله کشی خط دهش

به جهت محافظت از پمپ می بایست یه شیر کشویی و یک شیر یک طرفه در خط دهش و نزدیک پمپ نصب شوند. جای نصب این دو شیر به این صورت که شیر یک طرفه باید بین پمپ و شیر کشویی نصب شود. نکته قابل توجه این است که اگر برای افزایش قطر خط دهش از تبدیل استفاده می کنید، این تبدیل باید بین شیریک طرف و پمپ قرار گیرد. این مورد را همیشه به خاطر داشته باشید که قطر خط لوله دهش نباید از قطر دهانه پمپ کوچک تر باشید بلکه می بایست یک یا دو سایز بزرگ تر باشد.

لوله کشی خط مکش

شرایط لوله کشی پمپ های گریز از مرکز می بایست تا حد امکان مستقیم و کوتاه باشد. طول و قطر لوله بر اساس حداکثر مجاز ارتفاع مکش تعیین می شود و معمولا بیش از 4.6 متر بیشتر نمی شود. مایعات داغ باید توسط نیروی وزن خود به نقطه مکش پمپ جریان یابند.

بررسی مجدد و نهایی تراز بودن پمپ

بعد از انجام مراحل لوله کشی و نصب پمپ گریز از مرکز می بایست یک بار دیگر تراز بودن پمپ را مورد بررسی قرار دهید که خط لوله دچار مشکل نشود. موارد زیر را هنگام بررسی مجدد در نظر داشته باشید.

پمپ را روی فونداسیون قرار داده بین سطح فونداسیون و کف شاسی فاصله ای برابر ۱ اینچ (۲٫۵۴ سانتی متر) توسط گوه ایجاد کنید.
پمپ های کوپلینگ را ( در صورت وجود) برداشته زاویه سطح شاسی را نسبت به سطح افقی بررسی کنید. برای تنظیم زاویه سطح از گوه استفاده نمایید.
پیچ های فونداسیون را به طور یکنواخت ببندید تا شاسی روی گوه ها محکم شود.
هم محور بودن دو نیمه کوپلینگ ( که موتور و پمپ را به هم متصل می کند) را با قرار دادن یک خط کش مستقیم روی فلنچ کوپلینگ مورد بررسی قرار دهید. این کار باید در چهار نقطه کوپلینگ ( در فواصل ۹۰ درجه) انجام شود. فاصله بین سطوح دو نیمه کوپلینگ نیز باید توسط فیلر بررسی شود تا کاملا یک نواخت باشد. دو نیمه کوپلینگ را می توان با جابه جایی گنه های زیر شاسی هم محور کرد. ضمن این کار شاسی نیز تراز می شود.
دور تا دور فونداسیون را به وسیله قاب یا سدی محصور کرده درون آن را تا نقطه ای حدود اینچ ( ۲٫۵۴ سانتی متر) بالاتر از کف شاسی ، از سیمان پر کنید. بگذارید سیمان ۴۸ ساعت خود را بگیرد و سفت شود.

خطرات سرعت سیال در خطوط لوله کشی

در صورتی که سرعت سیال از حد مجاز بالاتر رود باعث خرابی در خط لوله و در هنگام حرکت می شود و گردابه هایی را ایجاد می کند. لذا لازم است نکات زیر را توجه کنید.
در محل ورودی سیال که ورودی خط مکش می شود باید قطر بالا طراحی شود تا سیال ورودی به راحتی و سادگی وارد پمپ شده و مشکلی در این راستا به وجود نیاورد.
سیال می بایست در طول مسیر به صورت یک نواخت به سوی پمپ هدایت شود.
در اکثر مواقع زمان لوله کشی پمپ از لوله های مستقیم با طولی معادل 10 برابر قطر دهانه مکش دارد در مسیر ورودی پمپ قرار می دهند تا جریان را آرام کند.
جهت آرام شدن زمان حرکت سیال می بایست منبع مکش را حداقل در فاصله ای معادل 10 برابر قطر دهانه مکش قرار دهند.
تا جای که امکان دارد از هیچ گونه زانویی در نزدیکی دهانه های مکش قرار داده نشود.
جهت کنترل دبی خروجی از شیر تنظیم جریان استفاده نمایید.

راه اندازی پمپ گریز از مرکز

حالا نوبت به راه اندازی پمپ و بهره برداری رسیده است. بعد از نصب این پمپ ها و قبل از راه اندازی لوله های مکش را کاملا از آب پر کنید تا پمپ ها هنگام راه اندازی به جای آب ، هوا را پمپ نکنند. شما از 3 طریق می توانید پمپ ها پر از آب نمایید به اختصار آنها را توضیح می دهیم.

  • پر کردن پوسته و لوله مکش از آب و نگهداری آب درون آن توسط شیر
  • پر کردن به وسیله پمپ خلاء
  • پر کردن به وسیله یک ایجکتور بخار، هوا یا آب

این نکته را مد نظر داشته باشید که هنگام راه اندازی شیر دهش را طوری تنظیم کنید که حداقل بار به محرک تحمیل شود. برای پروانه های نوع رادیال محوری یا نوع فرانسیس شیر می بایست بسته باشد در صورتی که برای پمپ های نوع جریان مخلوط شیر کامل باید باز باشد.

توسط |2020-09-16T11:13:10+00:00سپتامبر 16th, 2020|دسته‌بندی نشده|بدون ديدگاه

بازنشر در شبکه های اجتماعی !

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

تبلیغات
تبلیغات

Recent Tweets

جهت تماس با شرکت می توانید با شماره های 02133959141 - 02133901613 تماس حاصل نمایید و یا از طریق زیر پیغام خود را برای ما ارسال نمایید.

    برگشت به بالا